19 Haziran 2012 Salı

ZEYTİNYAĞLI YİYEMEM AMAN

Zeytin yağlı yiyemem aman,

Basma da fistan giyemem aman.
Senin gibi cahile,
Ben efendim diyemem aman.


Kaldım duman içi dağlarda,
Sevgili yarim nerelerde.


Kara üzüm asması,
Yeşil olur yazması.
Ben yarimden ayrılmam,
Kara yazı yazması.


Kaldım dumaniçi dağlarda
Sevgili yarim nerelerde.


Asmadan üzüm aldım,
Sapını uzun aldım.
Verin benim yarimi,
Annemden izin aldım.


Kaldım dumaniçi dağlarda
Sevgili yarim nerelerde.

Bursa yöresine ait bu türkü 2 Kasım 1954 tarihinde İhsan Kaplayan' dan kaynak gösterilerek Muzaffer Sarısözen tarafından derlenmiştir (THM Repertuar numarası 1133).

Marshall Planı 2. Dünya Savaşı sonrasında 1947 yılında önerilen ve 1948-1951 yılları arasında yürürlüğe konan ABD kaynaklı bir ekonomik yardım paketidir. Aralarında Türkiye'nin de bulunduğu 16 ülke, bu plan uyarınca ABD'den ekonomik kalkınma yardımı almıştır (wikipedia).
ABD geçmişten beri dünyanın en büyük mısır üretici ülkesidir. ABD birikmiş olan mısır dağlarını eritmenin bir yolu olarak mısırözü yağı ihracatını keşfetmiştir.
Marshal yardımının koşullarından biri Türkiye'nin ABD’den mısırözü yağı almasıdır .
(Yeni Sömürgecilik Açısından Gıda Emperyalizmi, Osman Nuri Koçtürk, Toplum Yayınları, 1966).


Buna koşut olarak Türkiye’de ilk margarin fabrikası kurulur. Yine aynı dönemde yüz binlerce zeytin ağacı sökülerek bir katliam yapılır. Kalan zeytin ağaçlarından elde edilen zeytinyağının büyük bölümü ABD tarafından Dolar karşılığı alınır ve mısırözü yağı TL karşılığı satılır.

Türk insanı zeytinyağından soğutularak mısırözü yağına ve margarine alıştırılır.

Bu amaçla zeytinyağı ısınırsa kanser yapar gibi yalanlar uydurmaktan da geri kalınmaz. Hâlbuki zeytinyağı halk ağzındaki deyişiyle dumanlaşma derecesi en yüksek (en zor yanan) sıvı yağlardan biridir.
Bununla da kalınmaz, kötülemek için tıpkı bugün yapılan halkla ilişkiler endüstrisi çalışmaları gibi “Zeytinyağlı yiyemem aman, basmadan fistan giyemem aman...” diye türkü sipariş edilir ve ülkenin en popüler türküsü yapılır.
Katı yağ/margarine mahkûm edilen halk, 20-30 yılda bir kaşık yağa bile muhtaç hâle getirilir. Basma giyen kadınlar, plastik giysilerle tanıştırılır…

Prof. Dr. Kenan Demirkol

6 yorum:

  1. Av için atılan yemler cömertlik sayılmazmış...Yazık halk türkülerine...Bir hedef varsa eğer bu uğurda herşey mübahmış demek ki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acı olan da bu değil mi Sevgili Arda? Kapitalizm ve rant, halkı elde edebilmek için ne kılıklara girebiliyor. Bunlara kavrayabilmek çok önemli.

      Sil
  2. aynı yalan mama tüketilsin diye anne sütü tüketmeleri çocukların iyi değilmiş şeklinde yapılmadı mı

    YanıtlaSil
  3. bu ve bunun gibi daha bir çok şeylerle kandırıldı bu ülke ve hala kandırılmaya devam ediyor. Allah yardımcımız olsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne yazık ki bu yalan fırtınaları değişik adlar altında eğitimsiz halkımıza hala şırınga edilmeye devam ediyor.

      Sil