9 Şubat 2016 Salı

KASIM AYINDA BU KİTABI OKUDUM - 2

 
KİTABIN ADI
Fotoğrafta Kadın Da Vardı (Gruppenbild mit Dame)
KİTABIN YAZARI

Heinrich Böll

KİTABIN ÇEVİRMENİ
Sezer Duru
KİTABIN YAYINEVİ
Can Yayınları
KİTABIN BASKI YILI
1998 (İlk yayın 1971)
KİTABIN BASKI SAYISI
1. Baskı   
KİTABIN SAYFA SAYISI
370 syf
KİTABIN DİZGİ/BASKI KALİTESİ
9,5/10 (Az sayıda dizgi hatası var)
KİTABIN YAZIM-DİL KALİTESİ
10/10 
KİTABIN EDEBİ/SANATSAL/TARİHSEL DEĞERİ
10/10 


Dilimizde basılmış tüm Heinrich Böll kitaplarının okumasını tamamladım. Bundan sonra da bazı kitaplarının yorumlarını sırası geldiğinde yapacağım ama kişisel seçimim olarak Böll’ün en güzel ve en beğendiğim romanını bugün yorumluyorum.

Alman dilinin ustası ve son dünya savaşından sonra toplumun yaşadığı sorunları irdeleyen ve geçmişte kalan savaşın yıkımlarını ve insanları etkilemesini anlatan Böll bu kitabında perde arkasında anlattığı savaşın acımasızlığını ve insanları nereden nereye savurduğunu büyük bir başarıyla irdeliyor.

Leni Pfeifer Grüyten, sıradan bir Alman kadını ve 70 yılların başında olgunluk yaşlarında. Yalnız yaşıyor, sahip olduğu evin bir bölümünü başta Türkler olmak üzere yabancı işçilere kiralıyor. Bir Türk sevgilisi var. Bir oğlu var;  Lev Gruyten, hapiste. Sıradan bir yaşamı var. Yazar kitabın anlatıcı kimliğiyle Leni’nin geçmiş yaşamının sırlarını araştırıyor. Leni ile hiç konuşmadan ama bir biçimde hayatına girmiş ve halen yaşayan tüm insanlarla diyalog kurarak bu sade yaşamın arkasındaki müthiş aşk ve trajediyi ortaya çıkarıyor. Almanya’da savaş koşullarında Leni’nin Rus askeri Boris’le yaşadığı aşk ile doruğa çıkan kitabın sonuç bölümünde Leni’nin evinin satılması gündeme geldiğinde yazar anlatıcı olmaktan çıkarak romanda bir figür karakter olarak rol bile alıyor.

Böll’ün 1972 yılı Nobel edebiyat ödülünü almasından hemen önce 1971’de ilk kez yayınlanan bu kitap Nobel seçici kurulunu ne kadar etkiledi bilmem olanaksız ama, “ben Nobel kazanan bir kitabım” diye haykıran bu kitabı okursanız ilginç bulacaksınız…


2 yorum:

  1. Çok merak ettim. Böll tanıtımlarınız harikaydı.
    Bugüne kadar sadece bir kitabını okumuş biri olarak hayli utandım. Sayenizde, çok şey kaçırdığımı görüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize sevindim. Değerli yazarların keşfedilip çok okunması beni sevindirir. Onlar insanlığımızın toplumsal belleğidirler.
      Sevgi ve en derin Saygılarımla.

      Sil