KİTABIN ADI
|
Pero
Tafur Seyahatnamesi 9 Mayıs 1437-22 Mayıs 1438 (Andaças e viajes de Pero
Tafur per diveras portas del Mundo avidas)
|
KİTABIN YAZARI
|
Pero Tafur
|
KİTABIN ÇEVİRMENİ
|
+ Çeviri ve önsöz:
Hakan Kılıç
|
KİTABIN YAYINEVİ
|
Kitap Yayınevi
|
KİTABIN BASKI YILI
|
2016
|
KİTABIN BASKI SAYISI
|
1. Baskı
|
KİTABIN SAYFA SAYISI
|
181 syf
|
KİTABIN DİZGİ/BASKI
KALİTESİ
|
10/10
|
KİTABIN YAZIM-DİL
KALİTESİ
|
10/10
|
KİTABIN
EDEBİ/SANATSAL/TARİHSEL DEĞERİ
|
10/10
|
Avrupa’dan kutsal topraklara ve Anadolu’ya
sayısız seyahat yapılmıştır yüzyıllar boyu. Bir çoğu da anılarını kaleme
almıştır. Bunlar, yazıldıkları çağı betimlemeleri bakımından olağanüstü
değerde yapıtlardır.
Pero Tafur’un seyahatnamesi
ülkemizde fazla tanınmıyor. Kastilyalı bir soylu olan Tafur, kutsal
topraklara yaptığı seyahat sonunda dönerken Kıbrıs ve İstanbul’a da uğrar.
Bizans’ın fethinden hemen öncesine rastlayan bu seyahat, dönemi itibariyle
çok önemli bir belge. Tafur, İstanbul’da iken aracıları sayesinde Osmanlı
başkenti Edirne’ye giderek padişah II. Murat’ın huzuruna çıkmayı da
başarıyor. Tafur, seyahata ne zaman başladığı kitabında yazmıyor ama
anlattığı olaylar itibariyle Ekim 1436’da başladığı saptanmış. Barcelona ve
İtalya üzerinden kutsal topraklara giden Tafur’un seyahatnamesinin Venedik’ten
yola çıktığı ve döndüğü bölüm 9 Mayıs 1437-22 Mayıs 1438 olarak kayıtlanmış
ve kitabımızda da sadece bu bölümün çevirisi yayınlanıyor. Tafur’un Türkler
üzerine ilginç düşünceleri var.
Seyahat, tarih, Anadolu ve Bizans
tutkunlarının kesinlikle elinde bulundurması gereken bir kitap.
|
Pedro Tafur (1410, Cordoba - 1487), İspanyol gezgin.
Soylu bir aileden olan Tafur, 1435'in
sonlarına doğru akrabası Dob Enrique de Guzman'ın peşine takılarak Cebelitarık kuşatmasına katıldı. Saldırı
sonuçsuz kalıp Guzman hayatını yitirince Tafur denizyoluyla Cenova'ya ve oradan da Roma'ya
gitti. Burada Kudüs'e hacca gitmeye karar verdi ve Mayıs 1436'da Venedik'ten hac gemisine binerek Mora ve Girit yoluyla Filistin'e vardı. Kudüs'ü ziyaret ettikten sonra Mısır'a gitti. Orada bir yıl kaldıktan sonra 24 Kasım 1437'de Konstantinopolis'e (İstanbul) vardı. Burada imparator tarafından
kabul edildikten sonra kentte bulunan Cenevizlilerle ilişki kurdu ve onlarla Edirne'ye, II. Murad'ın yanına gitti.
Konstantinopolis'e döndükten sonra bu defa denizden Trabzon yolculuğuna
çıktı. Oradan Kefe'ye
uğradı ve Ceneviz kolonisi Pera'ya
(Galata) döndü. Burada iki ay kaldıktan sonra Bursa'ya giden Tafur, Konstantinopolis'ten
gemiye binerek 22 Mayıs 1438'de Venedik'e vardı.
Tafur'un, Konstantinopolis'ten hareketle yapmış olduğu Edirne, Trabzon, Kefe ve Bursa yolculukları, Osmanlı Devleti'nin
bu yerleri kendi idaresi altında birleştirmeden birkaç yıl önce, özellikle
Cenevizlilerin yürüttüğü ticaret ağlarıyla nasıl birbirlerine bağlı
olduklarını gösterir. Bu dönemde Konstantinopolis, konumu itibarıyla zorunlu
bir uğrak yeri olmasına rağmen, politik ve ekonomik önemini yitirmişti.
Tafur, şehirde özellikle bilinen yerleri, Ayasofya ve Hipodromu anlatır. Ayasofya'nın önünde
çarşılar vardır ve burada şarap, ekmek ve deniz ürünleri satılır, bu
sonuncuların arasında özellikle istiridye ve
diğer kabuklular vardır çünkü Bizanslılar bunlara özellikle meraklıdır. Çarşı
meydanlarında bulunan büyük taş masalarda, zengin ve fakirler birlikte
bunları yerler. Diğer kiliselere gelince, yandıktan sonra bir daha
onarılmamış Blahernai'den ve bir erkek manastırı olan Pantokrator'dan söz
edilir. Büyük imparator sarayı (Bukoleon) yarı harabe halindedir. Kent
yer yer iskan edilmiştir ve nüfusun çoğu deniz kıyısında toplanmıştır. Buna
karşılık Pera (Galata) çok daha düzenlidir. 2,000 nüfuslu
olan kentte binalar Cenova'dakiler gibi yüksektir. Para ve mal
alışverişinin yapıldığı bir loncası vardır. Nüfus çoğunluğunun Rum olmasına ağmen yönetim
Cenevizlilerin elindedir.
Tafur'u seyahat anıları 4 yüzyıl boyunca yazma halinde
kaldıktan sonra 1874'te Andanças é viajes de Pero Tafur
por diversas pares del mundo avidos, adıyla Madrid'de yayımlandı. 1926'da Londra'da yayımlanan bir İngilizce çeviri
vardır.
Bibliyografi
·
KILINÇ, Hakan, Pero Tafur Seyahatnamesi,
Kitap Yayınevi, İstanbul 2016.
·
C.Desimoni - Pero Tefur e i suoi viaggi,
Atti della società ligure. c. 9, s 329-332
·
Mehmed İzzeddin - Deux voyageurs du XV s.
en Turquie, B. de la Broquiére et P. Tafur, Journal asiatique, c. 239 (2)
(1951), s. 159-174
·
A. Vassiliev, Pedro Tafur, a Spanish
Traveller of the fifteenth century and his visit to Constantinople, Trabizond
and Italy, Byzantion, VII/1932, s. 75-122
|
Seyahatnamelere bayılırım. Bu kitabı okumamıştım.
YanıtlaSilBen de uzun süredir biriktiriyorum. Çok ilginç bir eser.
SilSevgi ve en derin Saygılarımla.
Seyahatname, anı, mektup gibi kitapları severim. Müslüman seyyahları okudum. Batılı seyyahların gözüyle doğuya bakmak istiyorum. Aklımda Norvel 'in doğuya yolculuk adlı kitabı var, bu kitabı da not alıyorum. Keyifli okumalar.
YanıtlaSilEvet, önceki yorumunuzda bahsetmiştiniz. Beğeneceğiniz bir kitap.
SilSevgi ve en derin saygılarımla.
Daha öncec adını duymamıştım. Listeme ekledim.
YanıtlaSilTanıtım için teşekkürler Mehmet Bilgehan Bey..Esenlikle..
Çağlar boyunca Anadolu coğrafyasına yapılan gezilere ait seyahat kitaplarını toplamaya çalışıyorum. Önemli bir kaynak kitap.
SilSevgi ve en derin saygılarımla.