(Aşağıda örnekleri bulunan, İlkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin sınav sorularına
verdikleri yanıtları hem çok komik hem de uyarıcı. Örneğin, ortaokul 1.sınıf öğrencisinin ''Selçuklu Devleti'ni kim kurdu?''
sorusuna ''Atatürk Bey'' yanıtını vermesi üzerine düşünmek ve ''biz nerede hata
yaptık?'' sorusunun yanıtını aramak gerek! Sanırım çok uzağa gitmeye de
gerek yok. Atatürk’ün çağdaşlık projesinden saptıkça hem ailedeki eğitim ve hem
de okullardaki öğretim, giderek kültürsüzleşen toplumumuzun aynası olamaya
başlayan okullarımızın içler acısı durumunu sergiliyor.)
İşte sorular ve yanıtlardan bazıları:
-Mübarek geceler hangileridir?
1-Kına Gecesi 2-Gerdek Gecesi 3-Dolunay
Gecesi (Hatice/ilkokul 5. sınıf)
-Kasabayı kim yönetir?
Şerif ve adamları. (Kamil/ilkokul 5. sınıf)
-Madenlerle ilgili kuruluşlarımız
nelerdir?Şerif ve adamları. (Kamil/ilkokul 5. sınıf)
İki tanedir. Maden delik arama enstitüsü ve parekende anonim ortaklığı (PAK) (Arzu/ortaokul 2. sınıf-)
-Boğazlarımızın derinliği ne kadardır?
İstanbul boğazı az biraz derindir. Çanakkale boğazı ise çok çok az biraz derindir ve aralarında dünya kadar fark olmasıdır. (Seyit/Lise 2. sınıf)
İstanbul boğazı az biraz derindir. Çanakkale boğazı ise çok çok az biraz derindir ve aralarında dünya kadar fark olmasıdır. (Seyit/Lise 2. sınıf)
-Ova nedir?
Dümdüz ve uçsuz bucaksız şahane yerlere ova denir. (Hakan/Ortaokul 2. sınıf)
Dümdüz ve uçsuz bucaksız şahane yerlere ova denir. (Hakan/Ortaokul 2. sınıf)
-Hızlı nüfus artışının zararları nelerdir?
Bence hızlı nüfus artışı çok kötü bir şey çünkü hep çarpık kentleşme, peçe kondu, ekonomik sorunlar. Eğer biz 10 kardeş olsaydık kötü olurdu. Zaten babamızın işi kötü gidiyor. Yakında 4 kardeş olucaz üç iken. Ya ne buluyorlar çocukta, ha yapmışsın, ha yapmamışsın. Daha çok var ama zaman yetmiyor. (Sevda/ortaokul 1. sınıf)
Bence hızlı nüfus artışı çok kötü bir şey çünkü hep çarpık kentleşme, peçe kondu, ekonomik sorunlar. Eğer biz 10 kardeş olsaydık kötü olurdu. Zaten babamızın işi kötü gidiyor. Yakında 4 kardeş olucaz üç iken. Ya ne buluyorlar çocukta, ha yapmışsın, ha yapmamışsın. Daha çok var ama zaman yetmiyor. (Sevda/ortaokul 1. sınıf)
-Çevre kirliliği, gürültü, insanların küfürleri, cahillik, işsizlik,
kötümserlik, çok çocuk, ekonomik durum, hilekarlık, hak yemek, emek yemek. Yok
bir şey yok. Bu ülke düzelmez. (Murat/ortaokul 1. sınıf)
-Ormanların korunması için neler
yapmalıyız?
Vahşi ve yırtıcı hayvanları ormana sokmamalıyız, zehirli ve yırtıcı yılan ve
bitkilerden arındırmalıyız. (Fatma/ilkokul 5. sınıf)
-Kıyamet günü ne demektir?
Kıyamet günü yani gerdek gecesidir. O gün herşey çok kötü olur. Bütün gece kıyamet kopuverir. (Serpil/ilkokul 5. sınıf)
Kıyamet günü yani gerdek gecesidir. O gün herşey çok kötü olur. Bütün gece kıyamet kopuverir. (Serpil/ilkokul 5. sınıf)
-Muhtarın görevleri nelerdir?
Çoktur. (Yusuf/İlkokul 3. sınıf)
Çoktur. (Yusuf/İlkokul 3. sınıf)
-Zigot nedir?
Çok ayıpçı bir şeye denir. (Esma/lise 1. sınıf)
Çok ayıpçı bir şeye denir. (Esma/lise 1. sınıf)
-Bulgarlara karşı kim savaştı?
Bulgarlara karşı Çakırkeyif Ali Paşa savaştı. (Selin/ortaokul 2. sınıf)
Bulgarlara karşı Çakırkeyif Ali Paşa savaştı. (Selin/ortaokul 2. sınıf)
-Fabl nedir?
Bilinmiyor... (Ali/ortaokul 2. sınıf)
Bilinmiyor... (Ali/ortaokul 2. sınıf)
-Boylam nedir?
Mesela kapının oraya gittiğimizde boyumuzu ölçebiliriz, buna boylam denir. (Serdar/ortaokul 2. sınıf)-
Mesela kapının oraya gittiğimizde boyumuzu ölçebiliriz, buna boylam denir. (Serdar/ortaokul 2. sınıf)-
-TBMM'nin anlamını tam olarak yazınız.
T:Teneke M:Mektup B:Büyük (Murat/ilkokul 3. sınıf)
T:Teneke M:Mektup B:Büyük (Murat/ilkokul 3. sınıf)
-Dış ticaret açığı nedir?
Dışarıdan ihraç ettiğimiz mallar ve erzaklar yolda hasara uğrarsa veya yerine ulaşamazsa verdiği açığa, yani buna dış ticaret açığı denir. (Fatma/ortaokul 2. sınıf)
Dışarıdan ihraç ettiğimiz mallar ve erzaklar yolda hasara uğrarsa veya yerine ulaşamazsa verdiği açığa, yani buna dış ticaret açığı denir. (Fatma/ortaokul 2. sınıf)
-Fotosentez nedir?
Fotoğraflayıp sentezlemek olayına fotosentez denir. (Orçun/lise 1. sınıf)
Bitkilerin derin nefes alıp vermesine fotosentez denir. (Hülya/lise 1. sınıf)
Fotoğraflayıp sentezlemek olayına fotosentez denir. (Orçun/lise 1. sınıf)
Bitkilerin derin nefes alıp vermesine fotosentez denir. (Hülya/lise 1. sınıf)
-Yön bulma yöntemlerini yazınız.
Yönümüzü pekala soraraktan buluruz. Etrafımızdaki bir kimseye sorarız. Zaten sora sora pekala Bağdat bulunur. Bir de çubukla ve saat kadranıyla pekala yönümü bulurum. (Recep/ortaokul 2. sınıf)
Yönümüzü pekala soraraktan buluruz. Etrafımızdaki bir kimseye sorarız. Zaten sora sora pekala Bağdat bulunur. Bir de çubukla ve saat kadranıyla pekala yönümü bulurum. (Recep/ortaokul 2. sınıf)
-Devletin temel görevleri nelerdir?
Kar yağdığı zaman arabalara zincir taktırmak. (Sinem/ortaokul 2. sınıf)
Kar yağdığı zaman arabalara zincir taktırmak. (Sinem/ortaokul 2. sınıf)
-Demokraside kuvvetler ayrılığı kaça
ayrılır?
Üçe. Kara, Deniz, Hava kuvvetleri. (ortaokul 3. sınıf)
Üçe. Kara, Deniz, Hava kuvvetleri. (ortaokul 3. sınıf)
-Gel-git olayı hakkında bilgi veriniz.
Gelirsin, gidersin, geldi gitti olur. (Selim/ortaokul 3. sınıf)
Gelirsin, gidersin, geldi gitti olur. (Selim/ortaokul 3. sınıf)
-Üremeyi açıklayınız.
Anne ve babanın gece yaptığı işe üreme denir. (Gülşah/lise 1. sınıf)
Anne ve babanın gece yaptığı işe üreme denir. (Gülşah/lise 1. sınıf)
-Devletin temel amaç ve görevleri
nelerdir?
Milletvekillerini korumak. (ortaokul 3. sınıf)
Milletvekillerini korumak. (ortaokul 3. sınıf)
-Osmanlı Devleti'nde ordu kimlerden
oluşur?
Ordu askerden oluşmuş. Askere al tüfek, al silah yallah demişler. (Mete/7. sınıf)
Ordu askerden oluşmuş. Askere al tüfek, al silah yallah demişler. (Mete/7. sınıf)
-Halüsinasyon nedir?
Halüsinasyon çok kötü bir kişidir. Sürekli küfreder. (Lise 2. sınıf)
Halüsinasyon çok kötü bir kişidir. Sürekli küfreder. (Lise 2. sınıf)
-Divan üyelerinden Kadı'nın görevleri
nelerdir?
Yemek yapmak, bulaşık yıkamak, evi süpürmek, çocuk doğurmaktır. (Cemal/ortaokul 2. sınıf)
Yemek yapmak, bulaşık yıkamak, evi süpürmek, çocuk doğurmaktır. (Cemal/ortaokul 2. sınıf)
-Örf nedir? Örnek veriniz.
Bizim oralarda damat gelinin elini bile tutamaz. Hop gittin güme. (Sevda/ortaokul 1. sınıf)
Bizim oralarda damat gelinin elini bile tutamaz. Hop gittin güme. (Sevda/ortaokul 1. sınıf)
-Türkiye için en uzun gün hangisidir?
Pazartesi bence. (Suat/ortaokul 1. sınıf)
Pazartesi bence. (Suat/ortaokul 1. sınıf)
Ne yazık ki bir eğitimci olarak yüreğimi kanatan bu içler acısı halimize kendimce merhem olmaya çalışıyorum... Bu anlamda verdiğim mücadelelerden izninizle bir örneği paylaşmak isterim:
YanıtlaSilİlkokul 2. Sınıf öğrencilerime sınıfta araştırma yaptırıyorum. "Hukuk" sözcüğünü sözlükten arıyorlar.. Aralarında konuşan bir öğrencim, sözlükten bulduğu tanımı yüksek sesle "hukuk=töre" diyor... Araştırdım, ilgili sözlüğü TDK Başkanı'na yazılı ilettim. TDK Sayın Başkanı şahsımı telefonla arayarak teşekkür etti. Ardından TDK'dan Prof.... yazdığım mektupla ilgili internet üzerinden uzunca bir bilgilendirme niteliğinde resmi rapor yayınlandı... Ve de.. TDK Başkanı Sayın H. Şükrü Akalın'dan adıma imzalanan bir sözlük armağan aldım... Bu haklı itirazım ve bulduğu karşılık öğrencilerime inanılmaz "öz güven" sağladı...
Mehmet Bey, bu anlamda verdiğim sayısız mücadelelerimi hatırlatan bir konuyu ele almışsınız... Uzun olan bir anımı buraya yazdım.. Ki değerli eğitimci arkadaşlara "örnek" olsun istedim. Saygılar,
Verdiğiniz çok değerli bilgiler için teşekkür ederim. Kanımca Hukuk karşılığı "töre" yanlış bir karşılık. Bildiğim Öztürkçe'si "Tüze"dir. Size nasıl bir cevap verildi bilmiyorum. İnternetteki TDK aşağıdaki gibi;
Silhukuk Ar. §u®°®
ç. a. (huku:ku) 1. Toplumu düzenleyen ve devletin yaptırım gücünü belirleyen yasaların bütünü, tüze: Hukuk daima âdetlerin peşinden gider, önüne geçmez. -P. Safa. 2. Bu yasaları konu alan bilim: Kaldı ki böyle bir hareket, milletlerarası hukuka taban tabana zıttı. -Y. K. Karaosmanoğlu. 3. Yasaların ceza ile ilgili olmayıp alacak verecek vb. davaları ilgilendiren bölümü: Hukuk davası. Hukuk mahkemesi. 4. Haklar: Hukukumdan vazgeçmem. 5. mec. Ahbaplık, dostluk: Hukukumuz, doktor hasta ilişkisinden daha önemlisi, kişiseldir; eski dostuz. -A. Boysan.
Güncel Türkçe Sözlük
hukuk
1) haklar. 2) töre. ~ -ı âmme: bk. âmme hukuku. ~ -ı husûsiyye: bk. husûsî hukuk.
BSTS / Medeni Hukuk Terimleri Sözlüğü 1966
İlginiz için sonsuz teşekkürler.
Yeniden merhaba Mehmet Bey,
YanıtlaSilSöz konusu sözlük üzerinden şikayetim oldu. Sözlük hukukun tanımına "töre" demiş. Sözlüğü incelediğimde dahalarını gördüm. en çok canımı sıkan da "ahlaksız" sözcüğünü tanımlamış, ama buna karşın ahlak, fazilet, erdem gibi asıl olması gereken sözcüklere yer bile verilmemiş. Cumhuriyet, demokrasi gibi sözcükler hiç yok... Dolayısıyla şikayet konusu gittikçe derinleşerek uzuyor.. Saygılarımla...
Bir eğitimci olarak çabalarınızı takdir ediyorum. Sevgi ve saygılarımla.
Silçok güldüm maalesef acınacak halimize :)
YanıtlaSilHani derler ya, güleriz ağlanacak halimize. bu da öyle bir şey işte.
SilSevgiler, saygılar.